Tvorba konceptu interiérového designu: Jak začít

Iva Bastlová při podepisování její knihy Tvoříme interiér s českou designérkou

Workshop Ivy Bastlové „Tvorba konceptu interiérového designu“ na veletrhu For Interior 2018 v pražských Letňanech proměnil přednáškovou místnost ve vzorkovnu všech možných materiálů, které jsme si mohli osahat a zkoušet je různě kombinovat. Iva Bastlová nás tak trochu hodila do vody a podle toho, jak si s vodou rozuměli i vyložení neplavci, moderovala tvůrčí setkání nad ukázkami ze současné nabídky textilií, organických papírů, desek i podlahových krytin. Někdo si přišel čistě pro inspiraci
a výměnu zkušeností jako designér, jiný z pouhé potřeby změnit něco na svém bydlení, někdo se stavil, aby si od Ivy Bastlové nechal podepsat jeji novou knížku Tvoříme interiér s českou designérkou.

Organoid – vzorek materiálu rostlinného původu

Připravených materiálů byla opravdu hojná tabule. Přítomní designéři se dali poměrně rychle a snadno rozeznat podle toho, s jakou vášní se vrhli do zkoumání vzorkovníků. Bylo vidět, že okamžitě začali pracovat a jejich představivost se automaticky rozběhla. Po přebrání hromádky vzorků před sebou vznikla příležitost obejít stůl a seznámit se s ostatními účastníky i materiály. V takovém množství by se jeden mohl snadno ztratit. Jak začít s návrhem interiéru? Iva Bastlová má jednoduchou radu:

Vytvořte koncept a držte se ho

Vytvoření konceptu interiérového designu, bez kterého se neobejdete, bude lepší nechat na interiérovém designérovi, který vás celým procesem provede. Jistě se vás bude ptát na spoustu věcí
a také pozorně naslouchat vašim představám. Možných cest je určitě více a to, kudy se vydáte, může záležet již na nějakém silném počátečním impulzu, jakým může být potřeba proměny interiéru na základě změněných životních potřeb, nebo sen zařídit si bydlení v jednotném stylu. Východiskem se dříve či později stane výběr materiálů podle druhu i dekoru, nebo vybrané solitérní prvky, které si chceme ponechat z minulosti nebo je teprve pořídit.

Koncept není pouhá skica toho, jak by mohl interiér ve výsledku vypadat. Je to vize, kterou potřebujeme znát ještě předtím, než se pustíme do plánování, nákupu a samotné realizace. Znalost přesného zadání – účelu a cíle, nám ohromně usnadní veškeré další rozhodování ohledně výběru materiálu, způsobu provedení, ladění detailů, nebo stanovení a dodržení rozpočtu.

Koncepční řešení má zásadní vliv nejen na hladký způsob realizačních prací a na okamžitý výsledek, ale mělo by naše potřeby řešit dlouhodobě. Jak říká Iva Bastlová, vyplatí se investovat do věcí trvalejšího rázu, jako jsou podlahy nebo obklady. Budoucí případné změny pak snadno provedeme v detailech.

Organoid – průsvitná deska s texturou listů

Přednáška o tvorbě interiérového designu, která předcházela workshopu, obsahovala desatero jednoduchých rad, jak se ve fázi přípravy i realizace vyvarovat chyb. Zde jsou volně interpretované ty nejdůležitější z nich:

1. Dělejte to pro sebe a nenechte se ovlivnit názory rodiny, přátel a kolegů, kteří s vámi nebydlí. Buďte obezřetní i k tomu, co vám radí prodejce nebo řemeslník. Jejich náplní práce není vytvořit koncepční řešení, které bude naplňovat všechny vaše potřeby. Náplní práce designéra není pouze to, jak to bude vypadat, ale hlavně jak to bude fungovat jako celek.

2. Vyvarujte se impulzních, výhodných a předčasných nákupů. Ušetříte tak spoustu peněz, které můžete použít na nákup kvalitních podstatných nebo prostě jen krásných věcí, které budou definovat životnost a atmosféru interiéru – vašeho bydlení nebo pracovního prostředí. Rozhodujte se vždy podle vytvořené koncepce.

3. Nesnažte se pořídit kopii interiéru podle obrázku z časopisu, případně zařídit interiér podle expozice v obchodním domě nebo showroomu. Koncept je třeba vytvořit vám na míru. Dům v malém bytě nepostavíte a výhled na moře tapetou na zdi nenahradíte.

Pozor si dejte také na rozdíl mezi osvětlením v prodejně a zařizovaném prostoru. Pokud je to možné, prohlídněte si výrobek na denním světle. Nastat může i opačný problém, když do zařizované koupelny nebo sociálního zařízení bez okna budete v showroomu vybírat materiál za denního světla.

A ještě jeden malý tip na závěr: než se pokoušet najít stejný dekor, dřevo, nebo odstín barvy, vytvořte záměrný kontrast použitím odlišného materiálu. Vzorované materiály vždy kombinujte citlivě. Méně znamená více.

Organoid – ukázka konstrukčních desek s perodrážkou

Materiál, který voní jako louka

Vidět byť pouhý zlomek materiálů, které jsou momentálně k dispozici na trhu, jasně ukazuje na téměř nekonečnou řadu možností a kombinací, které mohou vést až k bezradnosti. Ne však interiérového designéra, který se v nich vyzná, zná ceny, možnosti zpracování, užitkové vlastnosti a pravidla, jak je vhodně kombinovat.

Ze všech obecně známých materiálů mezi vzorky vynikala řada značky ORGANOID, která má v nabídce množství druhů desek, dýh a papírů z rostlinných materiálů, jako jsou stonky, listy, květy, trávy, byliny, koření, obilí, plody ovoce, dřevo, kůra, mechy, lišejníky, nebo čajové lístky. To všechno vytváří krásné
a jedinečné struktury, které navíc provoní prostor a oživí ho kouskem pravé přírody.

Omyvatelné desky z kompozitního materiálu, které jsou průsvitné, dají vyniknout přírodním texturám
a můžete je použít třeba na stěnu za kuchyňskou pracovní deskou. Z nehořlavých HPL desek se například vyrábějí stínítka k lampám. Kouskem dekorativního pásku obzvláštníte stěnu nebo nábytek. Po deskách vhodných i ke konstrukci podlah je jistě radost chodit naboso jako po rozkvetlé louce. Variant je opravdu bohaté množství, neboť je vytvořila samotná příroda.

Podívejte se na prezentaci značky ORGANOID a pokud se věnujete interiérovému designu nebo se chystáte vytvořit zadání pro interiérového designéra, přečtěte si novou knížku Ivy Bastlové, ve které se dozvíte, jak vytvořit koncept a proměnit interiér přesně podle vašich potřeb.


www.organoids.com materiály rostlinného původu