5 věcí, na které si dát při nákupu stavebnin na internetu pozor – díl 1.

V dnešní době je pro většinu z nás nakupování čehokoliv přes internet naprosto běžné. A stavebniny nejsou již žádnou výjimkou. Velkou výhodou nákupů v e-schopech je, že odpadá zdlouhavé objíždění stavebnin v okolí a každý si může stavební materiál vybrat a objednat z pohodlí pracovny či obývacího pokoje. V internetových stavebninách navíc seženete většinu materiálu levněji, než v tzv. kamenných obchodech.

Problémem naopak je, že díky masové dostupnosti internetu dovede vytvořit webové stránky či e-shop i běžný středoškolák. Zažíváme proto i obrovský nárůst počtu e-shopů se stavebninami a je stále obtížnější se v nich zorientovat. Kromě těch renomovaných a vyzkoušených se totiž zvyšuje množství i méně poctivých prodejců, kteří zkouší různé fígle. Proto jsme se rozhodli sepsat rady, jak bezpečně a výhodně nakoupit stavební materiál a přitom nenaletět různým rádoby akčním nabídkám a fintám.

Vyberte si spolehlivého a prověřeného prodejce stavebnin

Spustit internetový obchod je v dnešní době velice snadné, dá se to stihnout i do 24 hodin a provozovatelem e-shopu může být stejně tak zkušený stavař či obchodník, jako nudící se teenager nebo žena na mateřské dovolené. Nelze také poznat, jestli za e-obchodem stojí fungující firma nebo je administrován z garáže. Internet zkrátka poskytuje velkou dávku anonymity, a to jak těm seriózním obchodům, tak prodejcům, kterým na spokojenosti zákazníka moc nezáleží. Naštěstí není těžké takovéhoto nepoctivého prodejce odhalit.

Informace a recenze vám hodně napoví

certifikát Heureka ověřeno zákazníky

certifikát Heureka ověřeno zákazníky

Protože u stavebnin se jedná o mnohem větší částky než u jiných produktů, platí zde jistá opatrnost dvojnásob. Na internetu však lze najít dostatek informací a recenzí, ze kterých si může každý udělat obrázek o spolehlivosti a serióznosti daného e-shopu. Kvalitní prodejci stavebnin na internetu jsou např. členem Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje prověřené internetové prodejce. Výborným nástrojem, který je stále častěji zákazníky využíván, je hodnocení samotných zákazníků na nezávislém serveru Heureka.cz. Ti zde hodnotí e-shopy, ve kterých nakoupili, a hodnotí kvalitu obchodu, úroveň komunikace, spolehlivost, rychlost vyřízení objednávky, vyřízení reklamací a další aspekty nákupu. Na základě kladného hodnocení zákazníků mohou prověřené a dlouhodobě fungující e-shopy získat certifikát Ověřeno zákazníky.

Stává se však, že nepoctivý prodejce s ne zrovna lichotivým hodnocením svůj eshop „zavře“ a vytvoří nový, který tato špatná hodnocení nemá. A až je opět nastřádá, udělá tento okruh znovu: zruší e-shop a vytvoří nový. Proto je vhodné, pokud si zákazník není zcela jistý, dívat se i na historii eshopu. Server Heureka.cz dokonce vydává u některých prodejců doporučení, ve kterém obchodě nenakupovat.

Heureka Ověřeno zákazníky na StavbaOnline.cz

Heureka Ověřeno zákazníky na StavbaOnline.cz

Komunikace, poradenství, kvalita informací

Nevýhodou nákupu na internetu je skutečnost, že není možné si zboží „osahat“, případně se osobně ihned poradit s prodavačem. Zvláště při výběru stavebního materiálu nemá zákazník mnohdy úplnou představu, který materiál je vhodný právě pro jeho stavbu či rekonstrukci.

Základem dobrého e-shopu je proto zobrazení kvalitních a užitečných informací a v neposlední řadě i poradenství, recenze produktů, diskuze apod. Konkrétně ve stavebnictví jsou v nabídce tisíce položek od spousty výrobců, je tedy potřeba, aby se zákazník v nabídce zorientoval a prodejce mu uměl napovědět, proč je daný produkt pro něj vhodný či nikoliv.

V dnešní době je samozřejmostí, že na eshopu snadno a rychle najdete kontakt na prodejce:

  • nahoře v hlavičce eshopu telefon, popřípadě e-mailová adresa
  • na stránce produktu opět telefonní číslo, kde vám rychle poradí
  • na samostatné stránce nazvané obvykle „Kontakt“

Na této kontaktní stránce by jste správně měli najít veškeré informace o prodejci, jako je název firmy, adresa, fakturační údaje atd. Pokud tyto informace na eshopu nenajdete, je to známka, že není vše v pořádku.

Kvalita komunikace je důležitá

Přestože je dnes standardem více méně neosobní způsob nakupování na internetu, kdy po objednání přijde emailem automatické potvrzení objednávky, poté jen faktura a vzkaz kdy bude materiál dodán, ze zkušeností zákazníků e-shopů vyplývá, že nejdůležitější je pro ně dobrá komunikace. Prubířským kamenem dobrého e-shopu je tradičně vyřízení reklamace. Ale kupující si všímají i toho, jak snadno se dá do e-shopu dovolat, jestli pracovník obchodu umí poradit s výběrem materiálu, způsobem použití, případně vysvětlit, proč je daný produkt vhodný nebo jestli existuje i alternativní materiál od jiného výrobce. Při tomto způsobu obchodování má zákazník dobrý pocit, že „na druhé straně“ je někdo, kdo se jeho objednávkou opravdu zabývá a snaží se mu vyhovět. To v dnešní době odlišuje kvalitní obchody od méně dobrých.

Závěrem

Víme, že nákup stavebnin přes internet může být náročný, ale při dodržení určitých pravidel můžete snadno najít kvalitního dodavatele. V tomto díle jsme si řekli, že velmi důležitým znakem dobrého prodejce stavebnin jsou recenze zákazníků, které najdete na portále Heureka.cz. A dalším, ne nepodstatným aspektem je i kvalita komunikace, ať už po telefonu nebo e-mailu. V příštím díle se podíváme na různé triky s cenou a jiné fígle, kteří někteří nekorektní prodejci používají, aby „ulovili“ zákazníka. Chcete ihned vědět, až zveřejníme druhý díl? Přihlašte se níže k odběru zpravodaje, budete první, kdo se o novém článku dozví.

Díly seriálu

Nové články a slevy do e-mailu

Přihlašte se k odběru našeho zpravodaje pomocí tohoto formuláře a už vám žádný článek nebo akční nabídka neunikne.

Vložit příspěvek

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *